24.11.2017

Vaihdossa: puhekurssin välikoe luokan paras

Edellinen osa: 19.11.2017 – Itsemurhan markkina-arvo yliopistoissa

Minä kertomassa Suomesta.

Huhhuh (tuntuu että aloitan joka postauksen tällä sanalla), nyt olen kyllä todella iloinen. Tänään puhekurssin opettaja antoi välikokeen tulokset ja ilmoitti samalla, että minulla oli paras esitys! Arvosanaksi tulikin 95/100, eli viiden pisteen verran kertyi miinusta, en tosin tiedä että mitä nämä parannettavat jutut ovat. Olen kuitenkin äärimmäisen tyytyväinen, vaikka leikkimielisesti Finnish nightmares -tyyliin piilouduinkin kirjan taakse, kun opettaja luokkakavereideni kanssa onnitteli minua :D

Opettaja sanoi, että on ihmeissään kun ääntämykseni oli niin hyvä jo Kiinaan tullessani ja pyysi minua kertomaan, että miten olen opiskellut ääntämistä. Kerroin lyhyesti, että silloin kun aloitin, ajoin autoa ja samalla äänsin perässä. Yleisesti ihmiset eivät tee tätä, vaan alkavat puhua välittämättä ääntämisestä ja keskittyvät pelkästään aiheeseen.

Itse olen alusta lähtien panostanut ääntämiseen. Heikko kohtani on kuitenkin puhe, sillä en osaa vielä mainittavasti jutella kiinaa, koska ajatusprosessini ovat vielä liian hitaita. Käännän mielessäni suomenkieliset ajatukset kiinaksi ja mietin samalla kielioppia liikaa, vaikka vastapuoli kyllä ymmärtäisikin. Ääntäminen on kuitenkin opettajan mielestä hanskassa, joten se on ihan kiva.

Olen huomannut, että luokallamme monilla on ääntämyksen kanssa vieläkin suuria vaikeuksia, vaikka ovat asuneet Kiinassa monta vuotta. Turun yliopiston opettajani Wénlí tekee mielestäni todella hyvin, kun pakottaa opiskelijat ääntämään hyvin. Hän pyytää ääntämään niin kauan, että se menee oikein, ja kunnia ääntämisosaamisestani kuuluukin hänelle. Täten myös tämä luokan paras arvosana on Wénlín ansiota.

Seuraava osa: 25.11.2017 – "Ulkomaalaisia! Iskäää!!!!!!"

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti