11.6.2015

Ohje: auton maalaus halvalla (peltikattomaalilla)

Olen lykännyt tätä kauan. Aivan liian kauan. Auto on ollut yli vuoden viisi-/seitsemänvärisessä kunnossa (riippuen laskentatavasta). Tänä vuonna olin kuitenkin suunnitellut maalaavani auton, koska eipä siitä ainakaan pahempaa voi tulla.

Auton maalaaminen kunnon liikkeessä kuitenkin maksaa Suomessa yli tuhat euroa, ja tämä kärry varmasti naurettaisiin alan liikkeistä ulos, tai vaihtoehtoisesti hinta pompsahtaisi sellaisiin sfääreihin, että maalaria ei ketuttaisi ottaa tätä sisälle. Tämän kaiken vuoksi tartuin nyt itse tuumasta toimeen ja aloin ensimmäistä kertaa elämässäni maalata autoa. Kokemus on varmasti hauska ja opettavainen, ja tosiaan mikä parasta: ei siitä ainakaan aiempaa rumempaa voi tulla!

Tavarat:

Biltema:
Peltikattomaali musta - 34,90 €
Kulmahiomakone - 19,99 €
Karkea hiomalaikka - 8,99 €
Hiontatyyny 3 kpl (10 pkt) - 29,90 €
Sinkkispray - 6,99 €
Maalisivellinsarja - 3,49 €
Kiillotusliina - 3,99 €
Autonpesuharja - 16,99 €
Maalarinteippi 2 rullaa - 7,98 €
Maaliruisku - 22,90 €
Kovavaha - 6,99 €

K-Market:
Fairy-tiskiaine - 2,39 €

Motonet:
Annitrol 1 l - 13,90 €
Silikoninpoistoaine - 8,90 €


Yhteensä: 188,30 €

Lisäksi valinnaisia tuotteita:
Suojamuovi 42 m x 2 m - n. 30 € (Muovikum) (maalaustallin rakentamiseen)
Runkopuuta (Byggmax) - 1,09 €/m
Muovimaali musta - 6,99 €
Eri värisiä spraymaaleja - 6,99 €/kpl


Lähtötilanne:









Hieno kärry, eikö?

Homma aloitellaan oluen korkkaamisen jälkeen ruostekohtien rälläköinnillä karkeahiomalaikalla. Ei kannata sääliä ympäröivää aluetta, vaan kannattaa hioa maalia hieman pois ympäröivältä alueelta niin, että ruostetta ei enää näy. Ruostekohdatkin tulee rälläköidä niin, että niissä ei ole ruostetta.

Kulmahiomakone eli rälläkkä eli "lentävä" laulamassa.

Paljas pelti suojataan saman tien fosforihappoa sisältävällä Annitrolilla, joka muuntaa ruosteen raudaksi ja luo pellin päälle ruostumiselta suojaavan fosfaattikerroksen.

Annitrol-kylpyä pellille.

Annetaan litkun vaikuttaa pari tuntia ja sitten pyyhitään se pyyhkeellä pois. Tämän jälkeen ruiskutetaan sinkkimaalia pintaan niin, että paljas pelti peittyy. Sitten voikin alkaa kittailemaan, jos jaksaa. Itse en jaksanut :D Maalasin vain ruosteiset kohdat sinkkimaalilla.

Seuraava askel on auton hiominen kauttaaltaan. Ei tarvitse hioa pellille, vaan sellaiseksi mattapintaiseksi, että maalilla on mihin tarttua. Käytin Bilteman hiontatyynyjä, joita meni 10 pakettia eli 30 kpl (yhteensä 29,90 €).

Hiottu ja sinkkimaalattu pirssi.

Sitten auto pestään huolellisesti. Aluksi Fairy-vedellä ja harjalla, ja lopuksi silikoninpoistoaineella (auton pinnalla olevan vahan jämät pilaavat maalipinnan).

Pesun jälkeen auto teipataan. Eli ikkunat, peilit, vilkut, valot, puskurit ja kaikki muu mikä ei ole auton koripeltiä. Ovenkahvat ja ikkunatiivisteet voi ottaa pois, jos ne ovat helposti irrotettavissa. Tähän menee aikaa rutkasti, mutta se kannattaa tehdä kunnolla: lopussa kiitos seisoo.

Teippausten lisäksi muovia kului pihamaalle tehtyyn "maalaamoon". Jos tätä ei olisi ollut, olisi maalipinta ollut täynnä männynneulasia, lehtiä ja jopa käpyjä!

Sitten otetaan peltikattomaalipönikkä käteen ja lähdetään sekoittelemaan maalia. Maaliruiskussa on ohjeet siitä, kuinka notkeaksi maali tulee ohentaa ja miten se mitataan, joten suosittelen lukemaan sen manuaalin! Peltikattomaali on vesiohenteista, ja tuon Parkside-merkkisen sähköruiskun kanssa kun puuhailin, oli sellainen 3 + 1 -suhde riittävä (1 osa vettä siis).

Lidlistä ostettu parin kympin hintainen sähköruisku toimi oikein kivasti tässä projektissa.

Sitten, kun kaikki tarpeellinen on tullut teipattua, niin voikin alkaa maalaushommiin. Lorautetaan maalit ruiskuun ja aletaan maalailemaan. Hiljalleen hentoja kerroksia: maalataan maksimissaan kaksi kertaa samasta paikasta yhdellä maalauskerralla. Peltikattomaali kuivuu yllättävän nopeasti, ja toisen kerroksen voi vetää jo tunnin kuluttua. Huomaa, että ruisku tiputtelee isoja maalipisaroita tuosta nokasta, minkä vuoksi se pitää pyyhkiä muutaman sekunnin välein. Ne tipat ovat ikäviä, voin kertoa.

Kun kerroksia on viisi-kuusi, alkaa auto näyttää jo melko hyvältä. Hennoimmat epätasaisuudetkin peittyvät mukavasti paksun maalikerroksen alle, mikä antaa anteeksi kittailemattomia ruostekohtia :)


Sitten annetaan maalipinnan kuivua seuraavaan päivään. En tiedä, kannattaako autoa lakata ja millä lakalla, mutta itse annoin olla pelkät maalit.

Seuraavana päivänä on teippausten poisto. Vanhoja teippejä voi tosin käyttää hyväksi, jos haluaa maalata esim. puskurit uudelleen vaikkapa muovimaalilla. Kun teipit ovat pois, ihaillaan autoa ja nyökkäillään, kun ihmiset tulevat ihmettelemään uuden uutukaista maalipintaa!

Seuraavien päivien aikana auton voikin sitten vahata. Bilteman kovavaha on kova sana, joten puteli käteen ja hommiin! Tämä antaa maalipinnalle suojaa vedeltä, lialta ja kaikelta moskalta.

Loput parantelut ovatkin sitten sinun käsissäsi - renkaat, pölykapselit, kylkilistat, ovenkahvat jne. voi maalata miksi haluaa. Itse vedin muovimaalilla mustaksi kaikki, paitsi ovilistat ja VW-merkit. Katsokaa, millainen tuli:


Uusi look, viimeinen kuva otettu Norjan Nordkappissa 8-)

Siinä. Tätäkin halvemmalla onnistuu mm. telalla tai pensselillä maalaus, mutta pinnasta tulee niillä huonompi kuin tällä ruiskulla. Olen tyytyväinen jälkeen, ja oli melkoisen onnistunut ensimmäiseksi autonmaalauksekseni :) Iso kiitos kuuluu vanhemmilleni, koska he lainasivat pihaansa ja auttoivat työssä valtavasti!


Lisäys: otin muutaman kuvan elokuun lopulla 2017. Autoa ei ole pesty kertaakaan maalauksen jälkeen, ja nuo valkoiset viirut ovat tulleet säilytyspeitteestä. Nyt auto on telakalla, sillä vauhtipyörän hampaat ovat kuluneet tasaisiksi, eikä startti ota täten enää kiinni.









8 kommenttia:

  1. Hei! Hienoa puuhastelua amikselta. Kiinnostaisi tietää onko autossa maali pysynyt?:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan hyvin ovat pysyneet, mutta ikävästi ruoste on tullut läpi aikaisemmista ruostekohdista. Autossa on nyt ongelmana vauhtipyörän kuluneisuus, minkä vuoksi sitä on hankala saada käyntiin, mutta yritän ottaa kuvia, jahka olen taas auton luona.

      Poista
  2. Kiinnostaa tietää kuinka hyvin maali on pysynyt ilman kaikenmaailman pohjatöitä? Itse ajattelin maalata oman autoni juurikin bilteman pelttikattomaalilla, auto on kylläkin ruosteeton että se ei tule ainakaan puskemaan läpi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yritän ottaa follow up -kuvia, kun pääsen auton luokse. Nyt on ollut niin kiirettä, että en ole ehtinyt käydä katsomassa sitä.

      Poista
  3. Miltä auto näyttää nykypäivänä? Vielä on maalia jäljellä? Harkitsemme kuorma-auton hytin maalaamista, tosin se vedetään ihan ammattilaisen puolesta märkämaalilla. Ensin ajattelin, että ryhdyn hommaan itse, mutta harjoittelin maalaamista vanhalla peltoautollamme, ja lopputulos ei ollut kovin siisti. Taitoja vielä uupuu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Auto meni valitettavasti paaliin vuonna 2019! Maali oli silloin vielä ihan OK, mutta huonojen pohjien vuoksi siinä oli alkanut ruostekukkaset tulla läpi joistain strategisista kohdista. Tästä tuli ihan siisti, mutta on se melkoista puljaamista sen maalin kanssa että saa hyvän!

      Poista
  4. Hauskalta näytti ennen, mutta siisti oli lopputuloskin. Voikohan tämmöisiä maalata ihan teollisuusmaalillakin? Meille tulee semmoista hallin maalaukseen, mutta mietin jo että kuinka tulisi käyttää ylijäämät. Meillä on vanha peltoauto, jonka poika haluaisi tuunata.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä varmaan voisi maalata. Joku käytti joskus vasaralakkaa auton maalaamiseen, siitä tuli kovapintaisuuden lisäksi aika rujon näköinen. Telalla tai pensselillä onnistuu, mutta niistä jää jäljet.

      Poista