Tiistai
16.6.
Heräsin
kymmeneltä eli nukuin makoisat, reilun 12 h:n yöunet. Ajaminen väsyttää jollain
ihmeellisellä tavalla. Tai ainakin tuo vaikeakulkuinen vuoristotie, ehkä kun
siinä pitää koko ajan katsoa tietä (ja maisemia!) ja tehdä sitä kautta
aivotyötä. Alta oli kylmä paikka nukkua, mutta jostain syystä ei niin kylmä
kuin edellisen yön Saanan vierusta.
Altasta
n. 20 km itään oli jälleen tietyömaa, jonka läpiajamisen meinasin mokata taas:
pysähdyin jonoon rekan taakse ja odottelin rauhassa, kunnes rekka lähti ja minä
perässä. Rekka olikin joku ihmeen etuoikeutettu rekka, sillä muu jono ei
liikkunut. Vähän matkan päässä pääsin kuitenkin jonoon takaisin, onneksi. Ihme
hommaa. Ja sitten vielä kolmas kerta: edessäni oleva italialainen moottoripyörä
ja tanskalainen auto ohittivat tietyörekan, mutta kun minä lähdin ohittamaan
sitä, alkoikin edessä oleva tietyöläinen viittoa minulle punaista merkkiä. Mitä
nyt taas... Palasin nolostuksissani omalle kaistalleni ja hän oli siihen
tyytyväinen, hymyilikin vielä. No, olen vain tosiaan se tyhmä turisti.
Nämä
norjalaiset osaavat kyllä hoitaa teitään: täällä täysin keskellä ei-mitään oli
kilometrikaupalla aivan upouutta asfalttia. No, näin sen kuuluu mennäkin, sillä
pohjois-Norjassa nämä tienhuoltoverot otetaan tuosta kivuliaan suuruisesta
polttoaineen hinnasta. Tietulleja ei ole.
Vuoristo
ei ollut yhtään niin paha kuin mitä kuvittelin. Itse asiassa pitkän matkan sai
vedellä suoraa tietä vaakatasossa. Hyvä niin.
Olderfjord-nimisessä
kylässä, suomeksi Leipovuono, joka on hieman yli 100 km:n päässä Nordkappista,
avautuikin taas huimat maisemat. Jäämeri avautui laajempana kuin koskaan, ja
maisemaa hallitsi jälleen käsittämättömät vuorenhuiput, jotka laskivat jyrkästi
mereen. Grant'sin avaaminen houkutti yhä enemmän mitä enemmän tätä
ennennäkemättömän kaunista, avaraa maisemaa ahmi silmillään, mutta... mutta
Nordkappiin on enää vain vähän matkaa...
Tihrustamalla löydät vuorenrinteestä kolon. Se on tunneli.
Mitä
pohjoisempaan meni, sitä karummaksi maisema muuttui. Tienvierustat olivat
täynnä lyhyttä kasvia ja liuskekiveä. Tuuli oli koko ajan todella kovaa.
Huomasin, että muutama suomalainen bussikin ajeli vastaan: Pohjolan matkat,
Tilausliikenne O. Niemelä ja Liikenne Eskelinen.
Klo
14:30 loppuivat Rovaniemen Lidlin antimet juomia lukuun ottamatta, kun
pysähdyin... hmm... no, jonnekin Jäämeren rannalle. Tuuli tuiski niin että auto
heilui, kun pyhitin lepohetken kahvin, Freeway Colan ja korvapuustin nauttimiselle.
Huomasin rantaan katsellessani, että vesi täällä on aivan kirkasta. Rannalla oli paljon kuningasrapujen onttoja ruumiinosia. Melkoisia vonkaleita.
Kuningasravun raaja.
Niin kirkasta vettä!
Tie
Nordkappiin oli viimeisten kymmenien kilometrien ajan miltei pelkkää nousua.
Ennen vuorenrinteiden kiipeämistä oli kuitenkin meren alta (!) menevä vajaa 7
km pitkä tunneli, joka oli jännä elämys sinänsä: moottorijarrutusta maan
uumeniin, jonka jälkeen vähän aikaa tasaista ja sitten kilometrikaupalla
kiipeämistä. Tunnelin pohjalla kuului hirvittävän kovaäänistä, auton ikkunoiden
ja rakenteiden läpi tunkeutuvaa mylvintää, en tiedä mikä sen takana oli mutta
siinä tuli pakostakin mietittyä, että jos kallioon tulisi aukko ja vedet
tulisivat sisään... 200 metriä merenpinnan alapuolella. +4-asteista vettä...
Nordkapp
45... Nordkapp 13... Tienviitat kertoivat koko ajan päätepisteen lähenevän. Jos
vain auto kestäisi tämän hirvittävän kiipeämisurakan... Riskinä on, että
moottori ylikuumenee kovassa rasituksessa, mutta onneksi nyt ollaan kylmässä
pohjoisessa joten ylikuumenemista tuskin tapahtuu. Pohjois-Norjan armoton sää
on puolellamme. Luotan autooni kuin vuoreen.
Vielä
viimeinen mäki (joka oli jyrkkä!) ja se on siinä... Tasan klo 16 se tapahtui.
Olin vihdoinkin saapunut vihoviimeiseen etappiini, Nordkappiin. Maailman
pohjoisimpaan pisteeseen, jonne pääsee ajamaan teitä pitkin. Ennen alueelle
pääsyä oli tulli, joka otti 255 kruunua (n. 30 €) sisäänpääsymaksuna. Lipulla
saa leiriytyä alueella 24 h ja käyttää vierailukeskuksen palveluita. Lippu ja
auton tuulilasiin laitettava lappu on suomeksi; virkailija kysyy että mistä
päin sitä ollaan ja antaa sen mukaiset laput.
Kotoisaa suomen kieltä näillä leveysasteilla!
Nyt
on kyllä haikea olo. Matka on taitettu. 2175 kilometriä lukee auton
matkamittarissa. Autoni kesti matkan kuin se olisi ollut ihan perusajelua
sille. Valtavat vuorenrinteet käsittämättömine nousuineen ja laskuineen,
kuoppaiset ja kiviset tietyömaat, Lapin tunturit ja sen mittaamattoman laaja
jänkä...
Nordkappista
avautui sellaiset näkymät Jäämerelle, että melkein tuli tippa linssiin. Aivan
uskomatonta, kyllä tässä raavas mies aivan herkistyy. Nyt se pirun Grant's on
pakko avata. Vaikka tämä on se paikka jossa alun perin sovinkin itselleni
avaavani pullon, on maisema myös ehdottomasti avaamisen arvoinen. Ostin
vierailukeskuksesta pienen lasinkin, josta nyt aion nauttia arvoisan viskini.
Ei yhtään liian aikaisin eikä yhtään liian myöhään.
Viskinavausseremonia loistavissa maisemissa!
Näkymät Nordkappista. Kielekkeeltä on 307 metrin pudotus Jäämereen.
Sää
muuttui pian saapumiseni jälkeen huonommaksi. Sadepilvet valtasivat koko paikan
ja tuuli yltyi. Iltayhdeltätoista tuulet olivat kuitenkin tipotiessään.
Pohjolan
matkat -bussikin oli saapunut määränpäähänsä vihdoin. Liikekeskus oli aivan
tupaten täynnä turisteja, keski-ikä heillä oli jotain 50:n ja 60:n välillä.
Tällainen reissaaminen ei taida oikein iskeä nuorisoon.
Päivä 6: Nordkapp - Kolari
Päivä 6: Nordkapp - Kolari
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti