Sunnuntai 14.6.
Heräsin
yhdeksältä viereisen seurueen teltanpurkuhommien kilahduksiin ja kalahduksiin.
Linnut laulelivat ja oli aivan erinomainen sää. Keittelin elämäni ensimmäistä
kertaa nokipannukahvia, jonka pilasin liiallisella maitojauheen annostuksella. No,
josko ensi kerralla osuisi oikeaan.
Jatkoin
matkaa klo 10, suuntanani Kemi. Tie oli tasaista ja leveää. Kemistä suuntasin
Rovaniemelle pienempää maantietä pitkin. Yli sata kilometriä hurahti kuin
tuosta vain, ja pian ajelinkin Jätkänkynttilä-siltaa
pitkin tähän Lapin maakuntakeskuksen ytimeen. Kävin ostamassa Lidlistä ruokaa
ja tankkaamassa St1:llä. Sitten kohti "oikeaa" Lappia.
Rovaniemen Jätkänkynttilä-silta.
Päristelin
maantietä pitkin aluksi Kittilään, jossa ihmettelin Levi-tunturin valtavaa
kokoa. En ole ennen moista nähnyt täällä koto-Suomessa. Teki mieli korkata
Grant's vain tämän näyn vuoksi.
Levi.
Tällä tieosuudella bongasin
muutaman poronkin. Ensimmäiset yksilöt, jotka olen nähnyt kulkevan vapaana.
Pallastunturi.
Muoniossa
otin tankin täyteen löpöä ja suuntasin sitten kohti viimeistä Suomen puolen
levähdyspaikkaa, Kilpisjärveä. Tämä olikin jo sitten vähän haasteellisempaa
maastoa autolleni kaikkine pomppuineen ja epätasaisuuksineen. Matkalla oli aimo
annos poroja ja jälleen lappilaista, silmänkantamattomiin ulottuvaa erämaata.
Kun näin ensimmäistä kertaa valtavat tunturien reunustamat laaksot, olin
pakahtua innosta, mutta annas olla mitä niiden jälkeen tuli... Näky oli raamatullinen. Kaukana horisontissa
siinsi Norjan puolen, miltei taivaita koskettavat mammuttimaiset vuoret. En
voinut uskoa silmiäni. Vuoret näyttivät epätodellisilta. Grant's kuitenkin
pysyi kaikesta huolimatta suljettuna, vaikka syitä olisi ollut. Vasta Nordkappissa,
vasta Nordkappissa…
Norjan vuoristo... Niin jylhää.
Hieman
ennen Kilpisjärveä, n. klo 12 yöllä, tuli autoni luokse levähdyspaikalla kaksi
miestä. He pyysivät apua, koska heidän asuntovaunustaan oli puhjennut rengas.
Kaverit kysyivät aluksi että olenko paikallisia ja että mistäköhän saisi tähän
aikaan apua. Sanoin, että minulla on tunkki ja rengasavain, joten lähdimme
heidän karavaanikulkuetta päin, joka oli n. 10 km takaisin päin. Paikalla
odotteli parveileva lapsilauma ja miesten vaimot. Asuntovaununkuljettajamies
oli jo alun alkaen aivan kypsä lasten kyselyihin ja hänellä nousi silminnähden suuttumus
koko ajan lasten kysellessä lisää nukkumaanmenoajoista ja muista. Miesparka.
Kun saimme vaihdettua renkaan, vaunun vetäjä voivotteli että "kun vielä saisi jostain ilmaa renkaaseen".
Hymyilin ja sanoin että odottakaapas. Kuin mikäkin Autoliiton tiepalvelu,
kaivoin autoni takapäästä 12 V:n ilmantäyttövehkeen, jolla vaunun rengas
saatiin pumpattua pinkeäksi tuota pikaa. Palkkioksi sain kaksi Koffia (olisin
kuulemma saanut koko lavan, mutta en tohtinut ottaa) ja 20 €, oikein mainiota.
Ilmaa renkaaseen!
Yöyhdeltä
pääsin Kilpisjärvelle nukkumaan Saana-tunturin hyytävän kylmään syleilyyn.
Hrrh, lunta ja jäätä! Järvet olivat jäälauttojen peitossa. Tällä tienpätkällä
oli muuten Suomen maanteiden korkein kohta, Muotkatakka, joka kohoaa 565,6 m
merenpinnan ylle.
Päivä 4: Kilpisjärvi - Alta
Hienosti tuli tarpeeseen tupakansytkäriin menevä kompura :D Erittäin hyvä lahja siis! Tähän pystyy kyl hyvin itsensä kuvittelemaan matkustelemaan mukaan. Tosi hieno matkailu äiä meininki. Taidankin lukea nämä kaikki kerralla kun aloitinkin :D
VastaaPoistaT: Anton
Kiitti! :D Loistava nimimerkki! :D
Poista