Maanantai 15.6.
Vaikka
yö oli kylmä, heräsin aamulla kymmeneltä tukahduttavaan kuumuuteen. Aurinko
paistoi täydeltä terältä mustaan verhokankaaseen, ja tämän vuoksi autossa oli
reilusti yli 30 °C. Mutta eipä siinä, ei ole kyllä hienompaa paikkaa herätä
kuin mahtavan Saanan katveessa. Poistuin pirssistäni, laittelin kosaanin taas
tulille ja keitin kahvit valkoisen poron mutustellessa kasveja vieressä.
Saana, poro ja auto.
Kävin Kilpisjärven Nesteellä
ostamassa dieseliä, minkä jälkeen ajoin rajalle ja menin tullikoppiin
kyselemään, mitä kaikkea tarvitsee tullata. Puolen litran viskipulloa ei
kuulemma tarvinnut. Kysyin vielä virkailijalta että missä voi vaihtaa euroja
kruunuiksi, ja hän osoitti takaisin kaupalle. Muutama kilometri siis takaisin
ja rahaa vaihtamaan: 75,30 € annoin mukaville lappilaiskassatytöille ja 600
kruunua sain. Kaupan välityspalkkio on 3 € ja päivän kurssi 1 € = 8,3 NOK. Nyt
matkakassassani oli yhteensä 1400 kruunua, jolla saisi varmasti tarpeeksi
dieseliä Norjan puolella. Kannattaa tehdä varmuuden vuoksi laskelmia, paljonko
dieseliä kuluu ja kertoa se ainakin 1,5:llä, koska vuoristoajo on
rasittavaa ja kuluttaa polttoainetta paljon enemmän kuin tasaisella maalla
ajaminen. Kilpisjärveltä on 600 km Nordkappiin.
Norja
on hirvittävän kallis maa, ja siksi ostin Kilpisjärven K-kaupasta vähän ruokaa;
omat eväät Norjan puolelle niin sanotusti. Rovaniemen Lidlin antimiakin on
vielä jonkin verran jäljellä. Ennen rajan ylitystä jäin vielä kuvaamaan
eksoottista jääpeitteistä Kilpisjärveä.
Kilpisjärvi.
Tällä levähdyspaikalla huomasin, että
auton pakoputken takapönttö helisee ikävästi. Löysin onneksi lähimetsästä
päreenpalasen, jonka laitoin pakoputken ja lämpöraudan väliin, jolloin helinä
lakkasi tyystin.
Päre pitämässä lämpörautaa aloillaan.
Norjan puolelle päästyäni muuttuikin
maisema sitten kertaheitolla muutaman kymmenen kilometrin matkalla: VALTAVIA
rotkoja ja käsittämättömän korkeita vuorenhuippuja aivan tien vieressä! Tätä
maisemaa on vaikea kuvailla ja vielä vaikeampaa uskoa todeksi, on tämä niin
kummallista turkulaisen silmin. Ajelet tietä, jonka vieressä on sata metriä
korkea pudotus, ja vuonon toisella puolella
siintävät jättiläismäiset lumiset vuorenhuiput kauniine vesiputouksineen.
Sanattomaksi vetää. Grant's oli vaarassa aueta, kun katsoi näitä järjettömiä
maisemia.
Norjan puolta.
E8-
ja E6-teiden risteyksessä rikoin sitten liikennesääntöjä. Tiellä oli työmaa,
jossa oli STOP-merkki norjalaisine selityksineen, ja kun huomasin että tulee
iso kuljetus oikealta, niin pysähdyin. Kun kuljetus oli kiitänyt ohi, lähdin
ajamaan, mutta sadan metrin päässä nuori työmies huitoi punaisella merkillään minua
kohti. Ajotie oli kuitenkin niin kapea, että en olisi pystynyt kääntämään
autoa, joten painoin kaasua työmiehen luokse, joka antoi läksytyksen mutta
päästi kuitenkin menemään. Ajattelin että pysähdys on siihen asti että kuljetus
on mennyt. Fail... No, olenhan vain tyhmä turisti.
Parinkymmenen
minuutin päästä tästä selkkauksesta pääsin vihdoinkin Jäämeren rannalle. Näky
tieltä on aivan uskomaton, suorastaan järkyttävä. Ei tällaista ole
olemassakaan, sitä vain miettii kun ihmettelee sitä näkyä. Tiet myötäilevät mereen
laskevia vuorten juuria, ja matkan varrella on monia pieniä kalastajakyliä.
Nämä maisemat saavat tuntemaan niin pieneksi ja niin nöyräksi, ja päälle pukkaa
vielä sellainen hartaudenomainen tunne. Jos joku nyt yrittäisi käännyttää ihmistä
tällaisessa mielentilassa johonkin uskontoon, olisi hän aivan valmista kauraa.
Ehtoollisjuomaksi voisi laittaa lasillisen Grant'sia. Tuplana. Mitä, eikö vielä
saa avata? Okei.
Pienen pieni kylä mastodonttisen suurten vuorten juurella.
Tiellä
on myös paljon nousuja ja laskuja, ja välillä matkan varrelta löytyi muutama
optinen mäkikin: luulet meneväsi alas ja panikoit että miksi auto vetää niin
huonosti, mutta menetkin ylös. Kun vastaan tulee vesilammikko, aivosi sanovat
sinulle että se on ihan väärässä tasossa!
Klo 21 Suomen aikaa pääsin vihdoinkin
välietappiini, Norjan Alta-nimiseen kaupunkiin, joka suomalaisista
ristisanatehtävistäkin tunnetaan. Paikka on yllättävän iso, oikein kunnon
kaupunki pizzerioineen,
Volkswagen-liikkeineen ja lentokenttineen. Näkymät keskustasta Jäämerelle ovat
aivan käsittämättömiä, tuttuun pohjoisnorjalaiseen tapaan.
Altan maisemaa.
Viimeinen
tieosuus ennen Altaa oli haastava. Sadetta, vuorten yli kiipeämistä ja
viimeisenä aivan hullu tietyömaa, jossa autoni sai kunnon höykytyksen: puolen
renkaan syvyisiä kuoppia, irtokiveä ja vaikka mitä. Yhdessä vaiheessa
etupyörästä kuului veretseisauttavan kovaääninen KLOPS kahteen kertaan, mutta
koska ajettavuus ei muuttunut, tulkkasin sen olleen vain pyöränkoteloon osunut
irtokivi.
Altassa
tankkasin menovettä autoon. Hinta oli 14,23 kruunua litralta, euroissa huikeat
1,71 €/l (Suomen puolella normaali hinta tähän aikaan oli 1,35 €/l).
Leiriydyin
klo 21 Altan länsipuolelle pienelle parkkialueelle, jossa oli myös
hollantilainen karavaanikulkue. Katselin karttaa ja totesin, että tie
Nordkappiin vie vuorten läpi: taas sitä vaikeakulkuista, mutkittelevaa nousua
ja laskua. Toivotaan, että auto kestää. Tämä 210 kilometriä on nyt sitten
viimeinen rupeama, sen jälkeen olen maalissani. Lopullisessa päämäärässäni. Nordkappissa.
Hieno
yölläajamisstrategiani vesittyi näin aikaisin nukkumaan menemisen vuoksi, mutta
eipä haittaa.
Päivä 5: Alta - Nordkapp
Päivä 5: Alta - Nordkapp
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti