13.4.2015

Poliisit kävivät ovella - epäiltynä pommin valmistamisesta?

Okei, myönnän, että jutun mehukkuutta syö se fakta, että tämä tapahtui vuonna 2010 Urjalassa asustellessani. Mutta silti hauska tapaus.

Olin jäänyt työttömäksi 2009 syksyllä ja mietiskelin erilaisia vaihtoehtoja työllistymiselle. Laskeskelin eräänä päivänä sitten aikani kuluksi Excelillä vedenlaatututkimuslaboratorion perustamisen kustannuksia ja kokosin siihen myös kemikaalit, joita työhön tarvitaan.

Lähetin taulukon sitten Merckille, Sigma Aldrichille ja muutamalle muulle kemikaalitoimittajalle. Vastaus tuli vain Merckiltä, muilta ei kuulunut paluupostia.

No, unohdin projektin kun pääsin muutamaan työhaastatteluun. Toisella sitten lykästi ja sain ensimmäisen työpaikan, jossa nimikkeenäni oli laborantti. Työnantaja oli Kemira Chemicals Oy Sastamalassa.

Kun olin ensimmäistä päivää töissä tutustumassa laboratorioon, huomasin ruokatauolla, että puhelimeeni oli tullut 20 soittoa. Numero oli outo, joten menin soittamaan rauhalliseen paikkaan takaisin.

- Tuut... Tuut...
Ääni puhelimessa: Ylikonstaapeli Syrjälä
Minä: Moi, olitte yrittänyt soittaa.
Ylikonstaapeli: Juu, katsos kun käytiin sun ovella mutta et ollut kotona. Olit yrittänyt ostaa tollasia kemikaaleja?

*tässä vaiheessa tajuan asian vakavuuden*

Minä: Kyllä vaan. Oon ammatiltani laborantti ja mietiskelin vesilabran perustamista.
Ylikonstaapeli: Ahaa, ok.
Minä: Taidan tietää mistä tässä on kyse. Listalla on sellaisia aineita mistä saisi tehtyä vaikka pommin tai jonkun, mutta se ei ollut tarkoitus.
Ylikonstaapeli: Niin. Milloin tulet kotiin tänään?
Minä: Oon kotona kuudelta, voitte tulla silloin juttelemaan jos haluatte.
Ylikonstaapeli: No, eiköhän tämä ole tässä. Piti vaan varmistaa. Hyvää päivänjatkoa.

Huhhuh. Kuumotti jälkeenpäin koko päivän, eikä asia ollut yhtään parempi kun kuulin silloiselta paremmalta puoliskoltani, että hän ei ollut uskaltanut avata ovea heille, vaikka olikin kotona.

Tarinan opetus?

Jos kyselet kemikaalien hintoja sähköpostitse omalla nimelläsi, poliisi tulee jututtamaan. Joko joku kemikaalitoimittajista ilmiantoi minut, tai sitten poliisi pääsee ihmisten sähköposteihin käsiksi tuosta vaan.

No, täytyy myöntää että profiilini ei tuolloin ollut mikään kovinkaan luottamusta herättävä: mieshenkilö, nuori, työtön ja asuu maalla, jossa voi tehdä kaikkea huomiota herättämättä :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti