Eilen lineaarialgebran demoissa kuulin ehdottomasti vuosikymmenen parhaan selityksen. Opettaja pyysi opiskelijaa taululle, ja tämä meni sinne pyyhkimään taulua. Pian hän kuitenkin tuli pois sieltä ja sanoi:
"En voi tehdä tehtävää, koska en osaa käyttää liitua. Vihkoon osaan tehdä, mutta koskaan en ole tehnyt liidulla."
Oikeasti!? Demonvetäjä - niin kuin koko luokka - kummasteli hetken, mutta ei sitten äimistyksissään voinut muuta kuin osoittaa tehtävän toiselle opiskelijalle. Tuo on ikävä asia siitä, että kun selvästi kyseessä oli tekosyy, niin se asettaa muut opiskelijat erilaiseen asemaan. Jos olisin itse ollut demojen vetäjä, olisin selvittänyt asian juurta jaksain, että missä oikeasti on ongelma.
Pitäisikö yliopistoon saada liidunkäytön alkeet -kurssi?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti